Tuesday, July 19, 2016

ကနဦးေဆာင္ရြက္ပံုအဆင့္ဆင့္

#ကနဦးေဆာင္ရြက္ပံုအဆင့္ဆင့္
အရည္ႀကိဳရဲ႕ ေပါ့ေပါ့ပါးပါးေလးေလးပင္ပင္ အေတြးမ်ား(၃၀)

ခ်စ္ျခင္းမ်ားစြာျဖင့္ ကြၽန္ ေတာ့္အမ်ိဳးမ်ား မဂၤလာပါခင္ဗ်ာ။ ဒီတစ္ပတ္မွာေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္အမ်ိဳးေတြကို ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ကနဦး ေဆာင္ရြက္ပံုနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ အခ်က္အလက္တခ်ိဳ႕ကို ေဝမွ်ခ်င္ပါ တယ္။

ကနဦးယာဥ္စစ္ ေဆာင္ရြက္ေပး ေသာ ယာဥ္မ်ားမွာ
ကညနတြင္ ကနဦးလာ ေတာ္ယာဥ္ေတြကေတာ့ (၁) ျပည္ပတင္သြင္းေမာ္ေတာ္ယာဥ္ မ်ား (၂) စက္မႈဝန္ႀကီးဌာနမွ ထုတ္လုပ္ေသာ ယာဥ္မ်ား (၃) စက္မႈဇုန္ထုတ္ယာဥ္မ်ားဆုိၿပီး အပိုင္း သံုးပိုင္းခြဲၿပီး ကနဦးယာဥ္ စစ္ေဆးေဆာင္ရြက္ေပးတာ ျဖစ္ ပါတယ္။

ကနဦးေဆာင္ရြက္ရာတြင္ ယူ ေဆာင္သြားရမည့္ စာရြက္စာ တမ္းမ်ား
(က) ႏုိင္ငံရပ္ျခားမွ တင္ သြင္းတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား ကန ဦးဝင္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ (၁) သြင္း ကုန္လုိင္စင္၊ သြင္းကုန္ပါမစ္မူ ရင္း၊ (၂) အေရာင္းျပခန္းမွဝယ္လွ်င္ ယာဥ္ဝယ္ယူခြင့္လက္မွတ္၊ (၃) သြင္းကုန္ေၾကညာလႊာမိတၱဴ၊ (၄)အေကာက္ခြန္ေဖာ္ျပခ်က္မူရင္းနဲ႔ အေကာက္ခြန္ယာဥ္ဓာတ္ ပံုမူရင္း၊ (၅) သက္ဆုိင္ရာႏုိင္ငံမွမွတ္ပံုတင္ဖ်က္သိမ္းၿပီးေၾကာင္း အေထာက္အထားမူရင္း (Used- Reconditioned)၊ (၆) ကညနသို႔ လာေရာက္ ေဆာင္ရြက္သူ၏ မွတ္ပံုတင္မူရင္းႏွင့္ မိတၱဴ၊ (၇) ကုမၸဏီ၊ အဖြဲ႕အစည္း၊ အေရာင္း ျပခန္းျဖစ္ပါက ကိုယ္စားလွယ္လႊဲ စာမ်ား လိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကုမၸဏီအမည္ျဖင့္ သြင္း ကုန္လုိင္စင္ရယူၿပီး ကနဦး ေလွ်ာက္ထားပါက သက္ဆုိင္ရာ ကုမၸဏီမွ (က) သြင္းကုန္လုိင္စင္ အမွတ္၊ (ခ) သြင္းကုန္လုိင္စင္မွ ထုတ္ႏုတ္အသံုးျပဳလိုသည့္ယာဥ္ ၏ ခြင့္ျပဳ SR အမွတ္၊ (ဂ) အ ေကာက္ခြန္ ID အမွတ္တုိ႔ကို ေဖာ္ ျပေလွ်ာက္ထားရပါတယ္။

(ခ) စက္မႈဝန္ႀကီးဌာနမွ ထုတ္လုပ္ ေသာ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မ်ား ကနဦး လာေရာက္ေဆာင္ရြက္မယ္ဆုိ ရင္ေတာ့ (၁) Inspection Certi-ficate မူရင္း၊ (၂) ကုန္ေရာင္းေျပ စာမူရင္း၊ ကညနသို႔ လုပ္ငန္းလာ ေရာက္ေဆာင္ရြက္သူ၏ မွတ္ပံု တင္မူရင္းႏွင့္ မိတၱဴပါဖို႔ လိုပါ တယ္။

(ဂ) စက္မႈဇုန္ထုတ္ ေမာ္ေတာ္ ယာဥ္မ်ား ကနဦးယာဥ္စစ္ေဆး မယ္ဆုိရင္ေတာ့ (၁) Inspection Certificate မူရင္း၊ (၂) ကုန္ေရာင္း ေျပစာမူရင္း(၃) အေရာင္းအဝယ္ စာခ်ဳပ္မိတၱဴ၊ (၄) ကညနသို႔ လုပ္ ငန္းလာေရာက္ေဆာင္ရြက္သူ၏ မွတ္ပံုတင္မူရင္းႏွင့္ မိတၱဴပါဖို႔လို ပါတယ္။

မွတ္ပံုတင္ေနရာ
ကနဦးေဆာင္ရြက္ရာတြင္ (၁) ေထာက္ၾကန္႔ကညန၊ (၂) ရြာ သာႀကီးကညန၊ (၃) ေနျပည္ေတာ္ကညန၊ (၄) မႏၲေလးကညနတုိ႔မွာ ေဆာင္ ရြက္ႏုိင္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္ဘက္အပိုင္း နည္းနည္း ရွင္းျပရရင္ေတာ့ လူစီးကား ၂ တန္ေအာက္ကား၊ ဌာနဆုိင္ရာကား၊ တကၠစီကားေတြကို ေထာက္ၾကန္႔မွာ သြားေရာက္မွတ္ပံုတင္ႏုိင္ပါ တယ္။ ဘတ္စ္ကားနဲ႔ ၂ တန္ အထက္ ထရပ္ကားမ်ားကိုေတာ့ ရြာသားႀကီးကညနမွာ သြား ေရာက္ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွာ ျဖစ္ပါ တယ္။

တင္သြင္းယာဥ္အစီးေရ
၂၀၁၁ စက္တင္ဘာ ၁၉ ရက္မွစတင္ၿပီး ယာဥ္အိုယာဥ္ေဟာင္း အပ္ႏွံၿပီး ျပည္ပအစားထိုးတင္ သြင္းယာဥ္မ်ား ေဆာင္ရြက္ေပးခဲ့ ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ သေဘၤာသားမ်ားနဲ႔ အသက္(၁၈)ႏွစ္ျပည့္ မွတ္ပံုတင္ရွိသူမ်ားမည္သူမဆုိ တင္သြင္းခြင့္ျပဳခဲ့ပါ တယ္။ ၂၀၁၁ စက္တင္ဘာ ၁ ရက္မွသည္ ၂၀၁၅ ဒီဇင္ဘာ ၃၁ ရက္အထိ အစီးေရ ၆၁၄,၈၆၇ စီး တင္သြင္းခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။

စဥ္ယာဥ္အမ်ိဳးအစား စီးေရ

၁−လူစီး ၃၉၇,၆၀၄
၂−ကုန္တင္ဝန္ေပါ့ ၁၃၂,၂၁၈
၃−ကုန္တင္ဝန္ေလး ၄၄,၃၂၅
၄−ခရီးသည္တင္၁၇,၁၅၇
၅−အျခားယာဥ္၂၃,၅၆၃

စုစုေပါင္း၆၁၄,၈၆၇

ကနဦးလုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္ပံု
အဆင့္ဆင့္မွာ

(၁) ကနဦးမူေသအမွတ္ရ ယူျခင္း၊ (၂) ယာဥ္စစ္ေဆးေပး ျခင္း၊ (၃) မွတ္ပံုတင္က်သင့္ေငြ တြက္ခ်က္ေပးျခင္း၊ (၄) ေငြစာ ရင္းဌာနမွ က်သင့္ေငြမ်ားကို ေဒၚ လာႏွင့္ညီမွ်ေသာ ျမန္မာေငြ တြက္ခ်က္ေပးၿပီး ပိုင္ရွင္အား ဘဏ္တြင္ ေငြေပးသြင္းေစျခင္း၊ (၅) ကမ(၃)ႏွင့္ အဝိုင္းထုတ္ေပး ျခင္းဆုိၿပီး အဆင့္ဆင့္ရွိပါတယ္။

ကနဦး မူေသအမွတ္ရယူျခင္း

ဖရီးပါမစ္နဲ႔ တင္သြင္းလာ တဲ့ ကားေတြဆုိရင္ေတာ့ တန္းၿပီး ေတာ့ မူေသနံပါတ္ရယူလုိ႔ရပါ တယ္။ ယာဥ္အိုယာဥ္ေဟာင္း စလစ္ကပ္ၿပီး တင္သြင္းလာတဲ့ ကားေတြဆုိရင္ေတာ့ မူေသအ မွတ္ကို ခ်က္ခ်င္းယူလို႔မရဘဲ သံ ရည္က်ိဳစက္႐ံု (ျမင္းၿခံ)နဲ႔ သီလ ဝါသေဘၤာဖ်က္စက္႐ံု (ရန္ကုန္) တို႔တြင္ ကားေဟာင္းအပ္ႏွံၿပီး ေၾကာင္း ဟုတ္၊ မဟုတ္ကို ကြန္ ပ်ဴတာစစ္ၿပီး မွန္ကန္မွသာ မူေသ နံပါတ္ယူလို႔ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကနဦးမူေသအမွတ္မယူခင္ မွာ စာရြက္စာတမ္းေတြကို အရင္ တင္ျပရပါတယ္။ သက္ဆုိင္ရာ ကညနအရာရွိကေနၿပီး အခ်က္ အလက္ မွန္၊ မမွန္စစ္ေဆးၿပီး မွန္ ကန္မွသာ မူေသအမွတ္ယူလုိ႔ ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

ကားနံပါတ္ယူရာတြင္
ေမာ္ေတာ္ယာဥ္မူေသအ မွတ္ကို ကြန္ပ်ဴတာျဖင့္ယူရာတြင္ က်ရာနံပါတ္ခ်ထားေပးတာ ျဖစ္ ပါတယ္။ ေရာက္ရွိ အကၡရာအ တုိင္း နံပါတ္အနိမ့္မ်ားလည္း ရရွိ တတ္ပါေသးတယ္။ အဆင့္ေတြ ကေတာ့ (၁) ျပည့္စံုေသာ အမႈတြဲ ကို ေကာင္တာတြင္ အပ္ႏွံပါ၊ (၂) ေကာင္တာဝန္ထမ္းက လုိအပ္ ေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ကြန္ပ်ဴတာတြင္ မွတ္တမ္းတင္ၿပီး ကနဦးနံပါတ္ကို မိမိကုိယ္တုိင္ ေရြးခ်ယ္ေစမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

သံရည္က်ိဳအပ္ႏွံၿပီး၊ မၿပီး ျမင္းၿခံ ၾကန္႔ၾကာ
သီလဝါသံရည္က်ိဳစက္႐ံုမွာ ယေန႔ကားေဟာင္းအပ္ ေနာက္ ရက္မနက္ဆုိရင္ ကညန (ကနဦး) မွာ နံပါတ္ယူလို႔ရၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း သံရည္က်ိဳစက္႐ံု (ျမင္းၿခံ)ကားေဟာင္းအပ္ စလစ္ ကပ္ကားေတြကေတာ့ ေနာက္ ရက္မွာ ခ်က္ခ်င္းနံပါတ္ယူလုိ႔မရ ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိေတာ့ သံရည္က်ိဳစက္႐ံုကားအပ္ၿပီး စာရင္းကို ျမင္းၿခံကညနကေန (သက္ဆုိင္ရာ ကနဦး ေဆာင္ရြက္ တဲ့ ကညနေတြကို) ဖက္စ္ပို႔တာ ၾကန္႔ၾကာလုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အရင္ လပိုင္း၊ ရက္ပိုင္းေတြကေတာ့ သူ မ်ားေတြရဲ႕ တစ္ဆင့္ျပန္ေျပာတာ ကို ၾကားရတာျဖစ္ၿပီး အခုဟာက ေတာ့ အရည္ႀကိဳကိုယ္တုိင္ ဒီရက္ပိုင္းမွာ ကိုယ္တုိင္ႀကံဳေတြ႕ရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

နံပါတ္ယူ + ေဖာင္းႂကြ + အာမခံ တစ္ရက္
ပထမဦးစြာ ကနဦးနံပါတ္ ကို ကြန္ပ်ဴတာစနစ္ျဖင့္ က်ရာယူ ရပါတယ္။ အဲဒါၿပီးတဲ့အခါမွာ ေဖာင္းႂကြနံပါတ္ျပားအတြက္ က်ပ္ေငြတစ္ေသာင္းသြင္းရပါ တယ္။ ေဖာင္းႂကြနံပါတ္ျပားဖိုး တစ္ေသာင္းကို ေငြခန္းမွာ ေဖာင္း ႂကြနံပါတ္ျပားဖိုးေပးသြင္းမွ ယာဥ္စစ္ေဆးခြင့္ရရွိမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကနဦးနံပါတ္ ယူ + ေဖာင္းႂကြ နံပါတ္ျပားဖိုး ေငြသြင္း + အာမခံ(ပရီမီယံ)ႏွင့္ စည္ပင္အခြန္ ေဆာင္ တစ္ရက္ၾကာပါတယ္။ အာမခံကေတာ့ ကားရဲ႕အမ်ိဳးအ စား၊ စီးနင္းေသာ လူဦးေရ အခ်ိဳးအစားေပၚမူတည္ၿပီး ေကာက္ခံပါတယ္။ ဥပမာ- အိမ္စီးကား ေလးေယာက္စီးဆုိလွ်င္ ၂ ႏွစ္စာအတြက္ က်ပ္ငါးေထာင္ေပးရပါ တယ္။ ေလးေယာက္ထက္ေက်ာ္ သြားရင္ ဦးေရအလိုက္ေပးရပါ တယ္။ ပစ္ကပ္အမ်ိဳးအစားေတြ ကေတာ့ သံုးေထာင့္ငါးရာက်ပ္ ေပးေဆာင္ရပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခုကေတာ့ စည္ ပင္ေၾကးပါ။ စည္ပင္ကေတာ့ ရန္ကုန္လုိင္စင္တစ္ခုတည္းသာ စည္ပင္ေၾကးေပးေဆာင္ရပါ တယ္။ ရန္ကုန္ကလြဲလို႔ တျခား ၿမိဳ႕မ်ား ေပးေဆာင္ရန္ မလိုအပ္ ပါဘူး။ အိမ္စီးကားေလးေယာက္ စီးဆို ကိုးေထာင္က်ပ္ေပးေဆာင္ ရပါတယ္။ ေဖာင္းႂကြ + အာမခံ +စည္ပင္ စုစုေပါင္း= ႏွစ္ေသာင္းငါးေထာင္က်ပ္ ကုန္က်မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ယာဥ္စစ္ + ခဲျခစ္ + ဓာတ္ပံု႐ိုက္ + ေဖာင္းႂကြထုတ္ + ေငြသြင္း တစ္ရက္
ေနာက္တစ္ရက္မွာေတာ့ (၁) ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ခဲျခစ္၊ (၂) ဓာတ္ပံု႐ိုက္၊ (၃) ေဖာင္းႂကြ နံပါတ္ျပားထုတ္ယူ၊ (၄) ယာဥ္ မွတ္ပံုတင္ဌာနမွာ ေငြသြားတြက္၊ (၅) ဘဏ္ကို ပိုင္ရွင္ကိုယ္တိုင္ သြားၿပီး ေငြသြင္း၊ (၆) ဘဏ္ပီအို ခ်လန္ ကညန႐ံုးျပန္ေပးေဆာင္ ရြက္ရပါမယ္။ ဘဏ္ခ်လန္ေပး အပ္ၿပီးတဲ့အခါမွာ ကညနကေန ၿပီး အံုနာဘုတ္ျပန္ထုတ္ယူရန္ စလစ္ေလးတစ္ခု ျပန္လည္ေပး အပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ေကာက္ခံတဲ့ ႏႈန္းထားေတြ ကို ေျပာျပရရင္ေတာ့ (က) ယာဥ္ စစ္ေဆးခ = က်ပ္ငါးေထာင္၊ (ခ) ယာဥ္မွတ္ပံုတင္ခ - က်ပ္သံုး ေသာင္း၊ (ဂ)ကမ(၃) = က်ပ္ငါးရာ၊ (ဃ) အဝိုင္း= က်ပ္တစ္ ေထာင္၊ (င) ဟိုလိုဂရမ္= က်ပ္ ေျခာက္ရာ စသည္ျဖင့္ အၾကမ္း ဖ်င္းအားျဖင့္ သံုးေသာင္းခုနစ္ ေထာင့္တစ္ရာက်ပ္ ေပးေဆာင္ရ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

မွတ္ပံုတင္ခနဲ႔ ယာဥ္စစ္ ေဆးခမွာေတာ့ အပိုင္းႏွစ္ပိုင္းခြဲ ထားပါတယ္။ မွတ္ပံုတင္ခ ယာဥ္ ငယ္ က်ပ္တစ္ေသာင္းငါးေထာင္၊ ယာဥ္ႀကီး က်ပ္သံုးေသာင္း၊ ယာဥ္စစ္ေဆးခ ယာဥ္ငယ္ က်ပ္တစ္ ေသာင္းငါးေထာင္၊ ယာဥ္ႀကီး က်ပ္သံုးေသာင္းေပးေဆာင္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ျပည္ပတင္သြင္းေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ကနဦးမွတ္ပံုတင္ခ

ျပည္ပမွ တင္သြင္းလာတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ေတြကို ကနဦး မွတ္ပံုတင္ခကို အင္ဂ်င္ပါဝါအ လိုက္ FOB အေပၚမွာ ေကာက္ခံ ပါတယ္။

(က) လူပုဂၢိဳလ္တင္သြင္းယာဥ္

(၁) ၁၃၅၀ စီစီႏွင့္ေအာက္= ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္း

(၂) ၁၃၅၁ စီစီမွ ၂၀၀၀ စီစီအထိ = ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္း

(၃) ၂၀၀၁ စီစီမွ ၅၀၀၀ စီစီအထိ = ၈၀ ရာခုိင္ႏႈန္း

(၄) စက္စြမ္းအား ၅၀၀၀ စီစီႏွင့္ အထက္= ၁၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္း

(၅) ပစ္ကပ္ (Double Cab)= ၄၀ ရာခုိင္ႏႈန္း

(ခ) ကုန္တင္ယာဥ္

Light, Truck, Tracttor Head, Tranker= ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း

(ဂ) ခရီးသည္တင္ယာဥ္

ယာဥ္ေမာင္းအပါအဝင္ ၁၀ ဦးႏွင့္အထက္ = ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း ေကာက္ ခံတာ ျဖစ္ပါတယ္။

စုစုေပါင္းၾကာျမင့္ခ်ိန္
ကညနသို႔ လုပ္ငန္းသြား ေရာက္ေဆာင္ရြက္တဲ့ ရက္ႏွစ္ ရက္အပါအဝင္ အံုနာဘုတ္ထုတ္ ယူဖို႔ ျပန္ခ်ိန္းတဲ့ ခုနစ္ရက္ကို ေပါင္းရင္ စုစုေပါင္း ကိုးရက္ၾကာ ျမင့္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

နိဂံုး
ကြၽန္ေတာ့္အမ်ိဳးေတြအေန နဲ႔ ကနဦးေဆာင္ရြက္ပံု လုပ္ငန္း စဥ္အဆင့္ဆင့္ကို ဖတ္႐ႈၿပီး အ က်ိဳးအျမတ္တစ္စံုတစ္ရာ ရရွိခဲ့ မယ္ဆုိရင္ စာေရးသူအေနျဖင့္ ေက်နပ္မိပါေၾကာင္း ေျပာၾကား ရင္း နိဂံုးခ်ဳပ္အပ္ပါတယ္။

Credit : ကိုအရည္ႀကိဳ

7 day သတင္းစာ

No comments:

Post a Comment